maandag 14 januari 2013

Laatste muzodag op school.

Over vandaag kan ik jammergenog niet uitpakken met leuke foto's of filmpjes. Vandaag was het 'even serieus'! We bekeken de leerplannen muzo van de gemeente- en katholieke scholen en maakten zelf lesfiches en lessen rond muzo. Een gastspreker en leerkrachten van een gemeenteschool kwamen uitleg geven over hun manier van werken. Zij maken gebruik van afbeeldingen per domein.

Zo heb je de beeldoctopus. Hierin staan onderwerpen vermeld waarrond je kan werken in beeldlessen. Heb je deze gedaan, bijvoorbeeld 'werken met zand', dan kan je dit aanduiden met een memo-briefje of op een andere manier. Een hele goede manier om bij te houden waaraan je al hebt gewerkt en waaraan je toch nog wat aandacht moet besteden! Samen met het hele lerarenkorps houden ze lijsten bij via dit systeem. Ook zo zien ze op schoolniveau waar de sterke en zwakke punten zitten binnen muzo.

Ook konden we snuisteren in het vele materiaal dat de leerkrachten hadden meegebracht. Zo brachten ze verschillende evaluatie-materialen mee. Er zaten heel wat originele dingen in. Ideetjes voor later?! Evalueren aan de hand van een kleurenkaart, aan de hand van voorwerpen enzovoort...De leerlingen kiezen er een kleur/voorwerp uit en zeggen waarom ze dat hebben gekozen bij de activiteit die ze net hebben gedaan. Bv. Ik heb gekozen voor een aarbei...Ik hou van aardbeien en ik eens ik er van begin te eten, wil ik steeds meer...

In de namiddag maakten we dus zelf enkele lessen muzo/muziek uit. Het was heel leuk om te snuisteren in de vele handboeken en je daarop te laten inspireren. Ik wist eerlijk gezegd niet dat er zoveel keuze was aan kant en klaar materiaal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten